Gratis!

22 december 2014 - Seaview, Nieuw-Zeeland

Een paar dingen in NZ vallen op omdat we ze niet (meer) hebben in Nederland.
1. Het openbaar toilet
In Costa Rica was een school het eerste wat je zag als je een dorp binnenreed. Hier zijn overal openbare toiletten. En over het algemeen ook schoon. En gratis. Als Nederlander hou ik van gratis. In Nederland kun je zelfs bij t tankstation niet meer gratis plassen. Prima geregeld!

2. Baggers
In de supermarkt worden de boodschapjes voor je ingepakt in gratis tasjes. Nou is daar iets over te zeggen. Die plastic tasjes zorgen voor veel te veel afval, daar heb ik wel eens een documentaire over gezien. Maar op reis zijn die zakjes handig voor natte schoenen (t regent hier ook wel eens) en vuile was. Maar t beste is wel dat inpakken. Geen stress bij de boodschappen!

3. Gratis water in bar en restaurant
In Nederland moet je water bestellen en meestal ook betalen. Ook als je gewoon kraanwater (we hebben erg goed kraanwater in Nederland) wil. Hier krijg je standaard een fles getapt drinkwater en 2 glazen. Je kunt het ook zelf pakken. Top!

Vandaag aangekomen in Hokitika. Een lief dorpje aan t strand. Lekker weer ook.