Groot, groter, grootst

16 januari 2015 - Hong Kong Island, China

Man man man, wat een wereld hier. Voor provinciaaltjes uit Giesbeek is Hong Kong erg groots en zeer meeslepend. En ik vind het erg leuk. Ik zou mijn ouders voor geen goud hier heen sturen. Ze zouden (terecht) knettergek worden. Maar het went snel. Het is hier goed geregeld eigenlijk, ondanks de enorme drukte. Ik vind het ook helemaal niet toeristisch. Tuurlijk zijn er wel toeristen, maar ze vallen mij niet op. Wij vallen wel op. Frank vooral, hij is groot. Das makkelijk voor mij. Raak m niet snel kwijt.
Er zijn heel veel rijke mensen in Hong Kong. En die houden van uiterlijk vertoon. Het is hier net een autoshow. Een auto hebben in Hong Kong is heel erg duur (je betaalt tot 125% belasting bovenop de aanschafwaarde) en vrij zinloos. Je staat er altijd mee in de file en er is nagenoeg geen parkeerplaats. Het openbaar vervoer is snel en goedkoop en er zijn massa's taxi's. De auto's die je dus ziet, zijn van hele rijke mensen. De gebruikelijke westerse luxe merken, maar meer eigenlijk zie je hele rijke HK Chinees rijden in een opvallend uitgedoste en knetterende Ferrari, Lamborghini of Maserati. Want show: daar zijn ze van!
Geld is dus voor een groot deel van de mensen hier niet het probleem. Het is tijd. Werkende mensen hebben hier heel weinig tijd. Er wordt heel hard gewerkt, 10 of meer uur per dag is normaal hier. Dus als je dan wat vrije tijd hebt, is geld minder belangrijk. Je wil alles uit die vrije tijd halen. Ons valt op dat Chinezen hier dat dan ook doen. Er zijn knettergekke dingen die je kunt doen, zoals in je eigen film spelen, 3D belevenissen met een Buddha etc. Ze doen t allemaal, als het maar snel gaat. Overal zijn priority lanes. Als je extra betaalt hoef je niet te wachten. En natuurlijk moet het duidelijk zijn dat ze er waren. Massa's foto's dus.
Nog iets heel geks gezien. Voor een winkel stonden hele grote (graf-) bloemstukken. Het leek de Dam wel met dodenherdenking. Het ene bloemstuk nog protseriger dan de ander. Compleet met linten. Kay vertelde dat er niemand dood was. Het is een opening van een (nieuwe) winkel. Vrienden, buren en bekenden laten door middel van een groot bloemstuk zien hoe rijk ze eigenlijk zelf zijn. Hoe groter, hoe rijker dus. Dat zie je ook in sommige sieraden in vitrines. Zo groot en protserig dat ze ondraagbaar lijken. Kay vertelde dat ze ook meestal maar 1x worden gedragen: tijdens de bruiloft. Dergelijke sieraden zijn onderdeel van de bruidsschat. Trouwen is ook zo'n happening waar je kunt laten zien hoe rijk je bent. Dit levert voor veel mensen niet de mooiste dag van hun leven op, maar vooral heel veel stress.
Voor HK vrouwen is er iets lastigs aan de hand. Ze maken carrière en moeten een rijke man hebben die bij hun hoge levensstandaard hoort. Maar hoe ouder ze worden, hoe moeilijker dat wordt. HK vrouwen zijn heel erg veeleisend (volgens Kay dan) en hebben een dure smaak. En rijke mannen hebben t liefst een jonge blom van <20 jaar. Daarmee ben je als veeleisende carrièrevrouw, als je niet snel en gehaaid bent, en op tijd toeslaat, al afgeschreven met 30-35 jaar.
Totaal anders dan Chinese vrouwen uit China, die doorgaans juist heel dankbaar en dienstbaar zijn. Volgens Kay dan!
Zijn Molly is ook een echte Hong Kong pop. De restaurants die zij via WhatsApp suggereert voor ons, hebben ook steevast 1 of meerdere Michelin sterren. Moet Kay weer van ons vragen of er ook een goedkopere optie is :) We blijven toch Hollanders he.

1. Joop:
    16 januari 2015
    Lieve schat,
    Als ik het allemaal zo lees mag je blij zijn als je dadelijk weer in het rustige Giesbeek neerstrijkt. Ik kan mij niet voorstellen dat jij dat protserige 'snelle' gedoe echt leuk vindt. Volgens mij zijn die lui daar knettergek, althans zoals jij het beschrijft. De buurt verlangt hier naar jullie hahaha, dat zul je daar niet meemaken.
  2. Esther zelf:
    16 januari 2015
    Lieve Joop en de rest, de koffer is gepakt en wij zijn de laatste uurtjes hier. Zaterdag zijn we er weer en kun je de zorg voor Willem weer aan ons overdragen. Wij verlangen ook naar jullie natuurlijk en hebben wat rommeltjes van hier voor jullie meegenomen. Tot strakjes!!