Waar zijn wij?!? En ander nutteloos nieuws...

12 januari 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Ik heb hier nog een paar nutteloze weetjes. Allereerst die plaatsnamen hier in Nieuw Zeeland. Er zijn Engelse namen die zijn makkelijk: Christchurch, Hamilton, Wellington, Queenstown, Brunner, Devonport etc. Dat gaat prima. Maar de plaatsen met Maori (oorspronkelijke) namen die zijn uitdagender. Wat dacht je van Ngongotaha? Of Whakarewarewa? Soms lijken ze ook erg op elkaar. Waipapa en Waikawa. Alle Maori plaatsnamen hebben een betekenis. Vaak zoiets van: die-dikke-man-met-grote-neus-zat-hier. De plaats met de langste naam in de wereld is ook in Nieuw Zeeland. Ik heb het even voor jullie opgezocht. Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­pokai­whenua­ki­tana­tahu. Ik verzin dit niet. Kijk maar op Wikipedia. Staat zelfs in Guinness Book! Nee, wij zijn er niet geweest. Het wordt afgekort als Taumata. Ik heb van iemand hier geleerd hoe je de namen kan leren uitspreken. Je breekt ze in lettergrepen, spreekt het langzaam uit en dan snel. Wha-ka-re-wa-re-wa. Grappig, maar wat hebben jullie eigenlijk aan deze wetenschap? Inderdaad. Niks :)
Waar je ook niets aan hebt is de wetenschap dat er hier in een suikerzakje veel minder zit dan in Nederland. Ongeveer de helft. Dus. En dat terwijl de meeste mensen hier toch flink overgewicht hebben. Fastfood is ook hier overal en erg goedkoop.
En dan nog iets. Er zijn 4 miljoen mensen in Nieuw Zeeland en 40 miljoen schapen.
En dan in het nieuws vandaag: dat al zeker 4 boeren zichzelf van kant hebben gemaakt vanwege de lage melkprijs. Van de week was trouwens in het nieuws dat er een vliegtuigje is neergestort in Lake Taupo (zijn we ook geweest) met 13 mensen aan boord. Allemaal hebben ze het overleefd, want het waren parachutisten met toeristen die een duosprong gingen maken. Ze zijn er allemaal uitgesprongen en het vliegtuig is gezonken.
Waar je wel wat aan hebt, is het feit dat we zaterdag a.s. weer thuis zijn... Maar eerst nog ff naar Hong Kong. Heb je tips? Laat maar horen!

1. Patricia Ahlstrom:
    12 januari 2015
    Neem een djonk uit naar een van de kleine eilandjes om lekker een avond te eten. Stanley market (zuidkant van Hong Kong island).
  2. Esther zelf:
    12 januari 2015
    Dank Heleen, Erica en Partricia voor jullie tips! Jammer dat we maar 2 dagen in Hong Kong hebben, maar we gaan er vast veel van maken!
  3. Joop:
    13 januari 2015
    Sting ok hier in de krant van dat vliegtuigje.
    Groetjes, tot zo.